חיפוש

עד איזה גיל אפשר לאלף כלבים? 

כולנו מכירים את הביטוי הידוע "לא ניתן ללמד כלב זקן טריקים חדשים". אך האם הוא עומד במבחן המציאות? תוצאותיו של תהליך אילוף תלויות במגוון פרמטרים, בין היתר גיל הכלב. מתי מומלץ להתחיל באילוף, מתי תהליך כזה הוא היעיל ביותר והאם ניתן לאלף גם כלבים בוגרים או אף מבוגרים? 

אחרי שהחלטנו לאמץ חבר על ארבע, פעמים רבות נרצה להתייעץ מאלף כלבים מקצועי ולהתחיל תהליך של אילוף. מעבר לחינוך בסיסי ולהיכרות עם פקודות ראשוניות, אילוף יכול לתת המון ביטחון לבעלים בקשר בינו ובין הכלב, וגם להתאים את התנהגות הכלב לחיי המשפחה שאליה נכנס. האם ניתן לעשות זאת בכל גיל?

 

אימוץ כלבים בוגרים או מבוגרים

אימוץ כלב, למשל ממכלאה או עמותה, יהיה פעמים רבות של כלב בוגר או מבוגר. יש לכך יתרונות – פעמים רבות אלה כלבים שכבר חיו בבית וזכו לחינוך בסיסי, ובפרט בחינוך לצרכים, מה שמקל מאוד על חיינו כבעלים; בנוסף, בניגוד לגורים, ובהתאם למזגם, הם יכולים להיות שובבים ואנרגטיים פחות. יחד עם זאת, סביר להניח שכלב בוגר שמגיע אלינו, ובפרט כזה שעבר בין בתים או שהה במכלאה, הספיק כבר לרכוש התנהגויות פחות רצויות, ולכן נרצה לספק לו תהליך חינוכי לשיפור או לעיצוב ההתנהגות שלו.

 

מה משפיע על הצלחת האילוף?

הצלחת האילוף מושפעת מגורמים שונים. ביניהם כמובן המיומנות והניסיון של המאלף, המחויבות של הבעלים וההתאמה בין שלושת הגורמים – המאלף, הבעלים והכלב או הכלבה. יחד עם זאת, ברור שגם לפרמטרים פנימיים של הכלב, כמו הגיל ומאפייני אישיות בסיסיים, תהיה השפעה על הצלחת האילוף. על פי רוב, ההמלצה תהיה לא להמתין עם תהליך האילוף, אלא להקנות לכלב חינוך ופקודות כבר מגיל צעיר ביותר – גיל חודשים בודדים.

 

אז האם ניתן לאלף כלבים מבוגרים?

על אף האמור בסעיף הקודם, חשוב כאמור לזכור שפעמים רבות אנחנו מאמצים גם כלבים בוגרים, מבוגרים או אפילו קשישים. אלה כלבים שכבר עברו את גיל ההתבגרות הכלבי ויש לכך משמעות רבה על קיבוע ההרגלים וההתנהגות שלהם. לצד זאת, עבודה לשיפור ההתנהגות אצל כלב מבוגר היא בהחלט אפשרית, אבל חשוב לסייג אותה בכך שלא ניתן לצפות לאותן תוצאות כמו מאילוף של גור קטן.

 

האם ניתן לחנך כלב מבוגר לצרכים?

ניתן להשתמש בעזרים כגון כלוב אילוף, שמטרתו יכולה להיות הרגלת הכלב לאי עשיית צרכים בבית, גם בגיל מבוגר. עם זאת, כמו בכל פרקטיקה חינוכית וטיפולית שתשתמשו בה עם כלביכם, מומלץ להיות מלווים במאלף מוסמך ומקצועי.

 

האם ניתן להקנות לכלב מבוגר פקודות חדשות?

השאלה הראשונה ששאלנו היא האם באמת לא ניתן ללמד כלב זקן טריקים חדשים. התשובה היא שדווקא ניתן, אבל במידה ולא באותה רמת מורכבות שנוכל ללמד בה כלבים צעירים בתהליך אילוף. מומלץ, לפני שמנסים לעבוד עם הכלב המבוגר בעצמכם, להיוועץ במאלף מקצועי על מנת לקבל הדרכה לעבודה נכונה.

לאמן כלבים

אולי תאהבו גם את