חיפוש

הפרטים הקטנים – כך תבחרו מזוזה

על כל משקוף דלת צריך שתהיה מזוזה. בוקר וערב אנחנו אומרים שמע ישראל, מאמינים במי שאמר והיה העולם ומשתדלים לקיים את מצוותיו. קביעת מזוזה בפתח הדלת היא מצווה מן התורה כמו שכתוב בחומש דברים הפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך".

כל אחד רוצה לשמור על עצמו ולעשות את הטוב ביותר ולכן אנשים רבים מוצאים את עצמם מחפשים אחר מזוזה מהודרת וכשרה לקביעה על משקופי הדלתות. כאן ריכזנו עבורכם את מה שחשוב לזכור בבחירת מזוזה. אז על מה חשוב להקפיד?

 

מהי מזוזה?

המזוזה היא יריעת קלף העשויה מעור של בהמה טהורה ועליה כתוב באותיות סופר את פרשת שמע ישראל. את המזוזה סופר סת"ם כותב (סת"ם = ספרי תורה, תפילין ומזוזות). ויש נתונים הקובעים את כשרותה. את המזוזה עצמה קובעים בפתח הדלת בצד ימין בכל בית ובכל דלת.

מצוות מזוזה היא מצוות עשה מן התורה והיא שומרת על הבית בו היא קבועה. על גב המזוזה כתוב את שם השם שהם ראשי תבות של שומר דלתות ישראל. ממצוות מזוזה רואים עד כמה בורא עולם אוהב את עם ישראל ומי שזהיר במצוות זו זוכה לשמירה בכניסתו וביציאתו מן הבית.

בתי מזוזה

המזוזה חייבת להיות כשרה

את כשרות המזוזה רק מומחה יכול לאשר. יש מגוון גדול של מזוזות. אפילו אם תבדקו את מזוזות חב"ד תגלו כי יש מגוון, יש מזוזות כשרות, יש מזוזות מהודרות ויש מזוזות סטנדרטיות. כך או כך, החיוב הוא לקבוע מזוזה כשרה הלכתית.

 

חלק מהכללים לקביעה אם המזוזה כשרה

המזוזה צריכה להיכתב על יד י סופר סת"ם ירא שמיים עם קולמוס ודיו מיוחדים וכשרים, המזוזה צריכה להיות כתובה על קלף כשר שנבדק ואושר על ידי מומחים בעניין. יש לא מעט אנשים המנסים לנצל את חוסר הידע של האנשים הבאים לרכוש מזוזוה ומשווקים בתי מזוזה ללא המזוזה בתוכה בטענה שהיא מספיקה למצוות מזוזה.

חייבים לדעת כי מזוזה כזו היא לא כשרה ובתוך בית המזוזה צריך להכניס מזוזה כשרה כהלכה. יש לא מעט חנויות המשווקות מזוזות מצולמות ומודפסות בכדי לנצל חוסר ידע ותמימות של צעירים המעוניינים לקיים את מצוו8ת מזוזה. מזוזה חייבת להיות כתובה על קלף ולא מודפסת.

בתי מזוזה

מזוזות צריכות בדיקה מתמדת

גם מזוזה כשרה שנכתבה על ידי סופר סת"ם יכולה להפוך לפסולה, מספיק אות אחת שתימחק מהכתוב, והמזוזה נפסלת. בנוסף, יש סופרים המושחים את הקלף בחומר מיוחד בכדי להקל על תהליך הכתיבה. הבעיה היא שהכתב פחות עמיד כך וכל שינוי של מזג האוויר עלול להשפיע. גם לאחר שרכשתם מזוזה כשרה, חשוב לוודא את כשרותה הלאה ולשלוח אותה לבדיקת סופר סת"ם לאחר כל שנה מחדש. סופר יכול לתקן מזוזות פסולות במקרה הצורך.

בתי מזוזה

אולי תאהבו גם את

לאטום גגות
למה חשוב לאטום גגות?

לאחרונה אנו שומעים על מקרים מצערים רבים שאירעו למי שלא הכירו בחשיבות של איטום גגות. יכול להיות שגם אתם נחשפתם לתוצאות של המקרים הללו שעלו

קראו עוד »
הֲגָנָה
מה הוא צו הגנה?

אלימות במשפחה היא נושא חמור, ולצערנו בישראל קיימים מקרים רבים ומצערים של אלימות במשפחה, הן כלפי בנות הזוג והן כלפי חברי משפחה אחרים. למרבה המזל,

קראו עוד »