חיפוש

האם מותר לקדש אישה עם תכשיט שקיבלתי בירושה?

הדת היהודית היא מורכבת ומרתקת, וטומנת בחובה הלכות ופרשנויות רבות.

אצל חתנים עתידיים לעתים עולה השאלה- האם ניתן לקדש את האישה המיועדת באמצעות תכשיט שניתן בירושה?

פעמים רבות מדובר בכבוד גדול עבור החתן והכלה- להשתמש בטבעת שהייתה שייכת לבן משפחה אהוב שעבר מן העולם, ובדרך זו הם

מרגישים שהם יכולים להנציח את זכרו.

עם זאת ההלכה היהודית אומרת- שעל החתן לקדש את אשתו באמצעות כסף או משהו שווה ערך כספי, השייך לו.

אם כך מה עושים במצבים כאלו?

תכשיט לקידושין

ירושה מהווה מעבר של רכוש, כמו כסף, תכשיטים או נדל"ן, מבן משפחה שעבר מן העולם- אל יורשיו החוקיים. רבים מאיתנו זוכים לירושה של תכשיטים מצד הסבתא, הסבא, או בן משפחה אחר. לחפצי הירושה לרוב יש גם ערך רגשי רב מעבר לערך הכלכלי, היות והם מהווים מזכרת נצחית מאותו אדם מנוח. אנשים רבים העומדים בפני אירוע החתונה המרגש, מעוניינים להשתמש בתכשיט שניתן בירושה, לצורך טקס הקידושין. אמנם הנוהג הוא לקדש באמצעות טבעת אירוסין, אך אין בכך הכרח. הדת היהודית אומרת שהחתן צריך לקדש את אשתו באמצעות כסף או פריט שווה ערך אחר, ויחד עם זאת – ההלכה לא תומכת בתכשיטים משובצי יהלומים כמו צמידי טניס דיימונד פקטורי, טבעות יהלומים, שרשראות יהלומים, וכו', מהסיבה שערך התכשיט צריך להיות ידוע לחתן, ולא כולנו יכולים לאמוד באופן מדויק את ערכו של תכשיט יהלומים או אבנים יקרות. ונניח שמדובר בתכשיט שאינו מכיל יהלומים- האם ניתן להשתמש בתכשיט שניתן בירושה?

קידושין באמצעות תכשיט מירושה

כפי שכבר צוין כאן- הדת היהודית מחייבת את החתן, לקדש את בחירת לבו באמצעות תכשיט או פריט בעל ערך השייך לו. ולכן נוצרת בעיה כשמדובר בתכשיט שניתן בירושה, אך היא ניתנת לפתרון. אנשים רבים מתייעצים עם רב במקרים כאלו, והפתרון המוצע ברוב המקרים- הוא רכישה של התכשיט בסכום סמלי או מלא מהיורשים החוקיים שלו, על מנת להעביר אותו לבעלותו של החתן. ברגע שהתכשיט נחשב לרכושו של החתן- אין שום בעיה הלכתית לקדש באמצעותו את הכלה בטקס הקידושין. חשוב לציין עבור המדקדקים- שמומלץ להסדיר את עניין הבעלות מול רב מוסמך המבין בדיני קניין, ליתר ביטחון.

אצל חתנים רבים עולה השאלה- האם ניתן לקדש באמצעות תכשיט שניתן בירושה, ולא לחתן עצמו? ההלכה היהודית אומרת שעל החתן לקדש את אשתו באמצעות תכשיט הנמצא בבעלותו המוחלטת, ולכן הפתרון ברוב המקרים- הוא רכישת התכשיט בסכום סמלי מיורשיו החוקיים. פעולה זו מעבירה את התכשיט לבעלותו של החתן, ומאפשרת לו לקדש באמצעותו את בחירת לבו. ומה לגבי הטענה שאין זה מומלץ לקדש כלה באמצעות תכשיט של אדם שנפטר? ובכן, מדובר ככל הנראה באמונה תפלה.

 

תכשיט

אולי תאהבו גם את