חיפוש

מדוע אומרים קדיש על נפטר?

קדיש על נפטרים הינו נוסח תפילה שנאמר מדי יום לאורך השנה הסמוכה לפטירה וכן ביום הזיכרון (היארצייט) השנתי. בני הנפטר אחראיים לומר קדיש יתום על מנת להעלות את נשמת אביהם/אמם. נדרשים לומר קדיש יתום? חשובה מאוד ההקפדה על אמירת קדיש במניין בכל יום ברצף מבלי להחמיץ אף יום, זאת מכיוון שלאמירת הקדיש משמעות עמוקה מאוד ותועלת רבה לנשמת הנפטר. 

 

מה משמעות אמירת קדיש יתום?

חוויה של אובדן עלולה לגרום ליהודי מתוך הכאב הנורא, למחשבות של טינה וכעס חס ושלום כלפי שמיא. שכן עצב וקושי עלולים להביא לידי חסר באמונה. אמירת קדיש הינה הצהרה שבורא עולם הוא מלך מלכי המלכים, גדולתו לאין ערוך הוא זה המנהל את העולם והשליטה על כל מה שיקרה בידיו בלבד.

ההכרה בכך שהשם הוא טוב ומטיב גם אם בעיני בשר ודם החוויה היא חווית אבל, עושה עילוי גדול לנשמה ומסייעת גם לבני הנפטר וזו למעשה עבודתנו כאן – הידעה כי השם הוא האלוקים, אין עוד מלבדו.

מה משמעות אמירת קדיש יתום

אמירת קדיש ועילוי נשמה

על פי מקורות בחז"ל, אמירת קדיש על נפטר מועילה להצלת נשמת הנפטר מדינה של גיהנום ועילוי הנשמה לגן עדן. הראיה לעניין זה הינה סיפור על רבי עקיבא שנגלה אליו בחלומו אדם שסיפר על ייסוריו ועבודת פרך אותה עובד בגיהנום. הוא ביקש מרבי עקיבא שבנו יגיד אחריו קדיש.

רבי עקיבא אכן מצא את הבן והורה לו לומר קדיש על אביו. לאחר זמן שב אליו בחלומו אותו אדם והודה לו על עילוי הנשמה הגדול שהוציאו מגיהנום לגן עדן.

 

ראיית האדם מוגבלת

על פי רבי שניאור זלמן מלאדי: אין רע יורד מלמעלה. גם מה שאנו רואים כאן בארץ ונראה לנו כרע, הוא למעשה עלמא דאתכסיא – עולם מכוסה, טוב שמגיע ממקומות גבוהים ביותר והוא מכוסה במעטה של דבר רע.

אנחנו כבני אדם, מוגבלים בראייתנו, מבחינים רק בכאן והעכשיו ולא מסוגלים לראות מעבר: מה היה עם הנשמה טרם בואה לעולם ומה היא עתידה לעבור. דבר אחד ברור: "כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד" (כל מה שהשם עושה, לטובה עושה). גם כאשר אנו לא רואים זאת בחוש, אמירת קדיש יתום מחזקת את האמונה בלבנו ואנחנו מטמיעים בנו את הציפיה לכך ששמו של השם יתגדל ויתקדש בעולם כולו ללא הסתר פנים.

ראיית האדם מוגבלת

מה יש להתכוון באמירת קדיש?

מן הראוי לכוון לקידוש שמו של הקב"ה עולם. מובא בהלכה כי אין זה ראוי להתכוון לעילוי נשמת המת כיוון שמשמעות הקדיש האמיתית היא קידוש שמו של בורא העולם, אולם מובן שהאמירה בכוונה האמיתית תועיל עד מאוד לעילוי נשמת הנפטר ובעז"ה תפתח לו שערי גן עדן.

מדוע אומרים קדיש על נפטר?

אולי תאהבו גם את

לאטום גגות
למה חשוב לאטום גגות?

לאחרונה אנו שומעים על מקרים מצערים רבים שאירעו למי שלא הכירו בחשיבות של איטום גגות. יכול להיות שגם אתם נחשפתם לתוצאות של המקרים הללו שעלו

קראו עוד »
הֲגָנָה
מה הוא צו הגנה?

אלימות במשפחה היא נושא חמור, ולצערנו בישראל קיימים מקרים רבים ומצערים של אלימות במשפחה, הן כלפי בנות הזוג והן כלפי חברי משפחה אחרים. למרבה המזל,

קראו עוד »