חיפוש

האם יש מורכבות נוספת לתאונת דרכים בת"א על פי החוק

לאנשים שאינם מנוסים בתחום, תאונות דרכים נשמעות כמו אירוע פשוט.

האשם, משלם פיצויים לנפגע.

פשוט לא? אז לא בדיוק.

קיימת מורכבות רבה בתאונות דרכים. במקרים מסוימים, אותן מורכבויות מעלות שאלות מהותיות כשמדובר בתאונת דרכים.

במאמר זה, נציג לפניכם מספר מורכבויות, ואת השאלות שהן מעלות, יחד עם התשובות המפתיעות אליהן.

 

האם גם האשם בתאונה זכאי לקבל פיצוי?

מערכת המשפט הישראלית אימצה את עיקרון האשמה המוחלטת, המכונה No Fault. עיקרון זה אומר שכל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים בהתאם לחומרת הפגיעות ולהחלטת בית המשפט. כלומר, גם אם תאונה מסוימת קרתה לחלוטין מאשמתו של הצד הנפגע, הוא עדיין זכאי לקבל פיצויים מצד הנהג הפוגע.

 

האם ניתן לקבל פיצוי גם עבור פגיעות נפשיות?

בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כתוב כך: "המשתמש ברכב מנועי (להלן – הנוהג) חייב לפצות את הנפגע על נזק גוף שנגרם לו בתאונת דרכים שבה מעורב הרכב." בפרשנות של החוק כתוב: "”נזק גוף“ – מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי, לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים;". במילים אחרות, כל פגיעה, גם נפשית, שנגרמה עקב תאונת דרכים, מזכה את הנפגע בפיצויים.

 

מה עושים אם לרכב הפוגע אין ביטוח חובה?

מטרתו של ביטוח החובה הוא לוודא שבעת פגיעה, הצד הנפגע יוכל לקבל פיצויים מהביטוח. עבירה על חוק זה משמעותה של הרכב הפוגע אין ביטוח חובה. במצב זה נשאלת השאלה "ממי אמור הנפגע לקבל פיצוים?". לשם כך הוקמה קרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים שאינם יכולים לקבל פיצוי מחברת הביטוח. הצד הנפגע יכול לתבוע את קרנית ולקבל את הפיצויים שמגיעים לו, ממש כאילו זו חברת ביטוח.

 

האם פגיעה נפשית של אדם שלא נכח בתאונה מזכה בפיצויים?

נזכיר שהחוק קובע שכל פגיעה שנגרמה עקב תאונת דרכים מזכה את הנפגע בפיצויים. אדם שלא נכח בתאונה יכול לקבל פיצויים אם הוא עומד בארבע קריטריונים:

  1. קרבה מדרגה ראשונה – בן או בת זוג, הורים, או ילדים של הנפגע בתאונה.
  2. התרשמות ישירה מהתאונה – צפייה בתאונה בעת התרחשותה, או קבלת המידע מכלי שני.
  3. מידת הקרבה בזמן ובמקום התאונה – נזקים נפשיים שמתגלים לאחר זמן רב יכולים להיגרם עקב גורמים אחרים, ולאו דווקא בגלל התאונה.
  4. מידת הפגיעה הנפשית – על מנת לזכות בפיצויים צריכה להיות פגיעה נפשית רצינית ומהותית, שכן פגיעה קלה נגרמת בכל תאונת דרכים, אך היא חולפת לאחר זמן מה.

אם מתקיימים כל התנאים הללו, גם צד שלישי שלא נכח בתאונה, אך נפגע ממנה ברמה הנפשית, יכול לקבל פיצויים.

 

סיכום

קיימת מורכבות רבה בתאונות דרכים. השאלות שהעלינו לפניכם, והתשובות המפתיעות לאותן שאלות, רק מוכיחות את הקושי הכרוך בתאונת דרכים. על מנת להתמודד עם הקושי, מומלץ לשכור עורך דין, במידת הצורך. אם אינכם מכירים אחד, תוכלו לדוגמה, לחפש בגוגל "עורכי דין תאונות דרכים תל אביב", ולבחור בעורך הדין שמתאים עבורכם.

 

איש משפט

אולי תאהבו גם את