חיפוש

כל מה שרציתם לדעת על ברכת המזון

ברכת המזון היא חלק מתרי"ג מצוות שנועדו להפוך אותנו לאנשים מרוממים יותר וליהודים בעלי צורה. ברכת המזון מחנכת אותנו להישיר מבט לכיכר הלחם בה סעדנו את ליבנו ולתת את הלב ואת הדעת למי שדאג לתהליך ארוך ושמימי עד שהגיעה אלינו: טרייה, משביעה וחשובה כל כך לקיומנו.

ברכת המזון כמצווה מן התורה מלמדת אותנו להודות למי שהכל שלו ומחייבת גברים ונשים באחד. בפוסט הבא: ברכת המזון – עובדות והלכות שחשוב לדעת.

 

מתי אני מתחייב בברכת המזון?

בהלכה קיימת מחלוקת לגבי אילו מאכלים מחייבים בברכת המזון. לפי רבן גמליאל יש לברך ברכת המזון על מזונות ופירות משבעת המינים. לעומת זאת, לפי רבי עקיבא יש לברך ברכת המזון לאחר אכילת כל מאכל כדי שובעה. להלכה נפסק כי יש לברך ברכת המזון רק באכילת לחם בשיעור שביעה המהווה את עיקר מזונו של האדם.

ברכת המזון

כמות הלחם הנדרשת לצורך חיוב בברכת המזון

לפי התורה ברכת המזון נאמרת לאחר שהאדם אכל ושבע כמו שכתוב: "ואכלת ושבעת וברכת". חכמים הוסיפו כי גם לאחר אכילת כזית פת חייב האדם בברכת המזון מכיוון שהייתה באכילה זו הנאה. כדי לצאת מן הספק כדאי לאכול שיעור של "כביצה".

בכל מקרה יש לדעת כי לפי רוב הפסוקים, אדם שאכל כזית פת והוסיף ואכל מאכלים נוספים עד כדי שביעה – וודאי חייב בברכה.

 

מי חייב בברכת המזון?

כמו שכתבנו בפסקת הפתיחה, גם גברים וגם נשים חייבים בברכת המזון. יש ספק האם נשים חייבות ברכת המזון מדאורייתא אולם ודאי שמדרבנן חייבות הנשים כמו הגברים. עוד חשוב לדעת כי קטנים אף אם חייבים בברכת המזון מדרבנן.

ברכת המזון

מסופק האם ברך ברכת המזון – מה יעשה?

אדם שאכל ושבע ולאחר שסיים את ארוחתו מסתפק אם ברך ברכת המזון או ששכח נדרש להחמיר ולברך מכיוון שמדובר בספק דאורייתא. במידה ואכל שיעור שאינו כדי שביעה – לא יברך מכיוון שזהו ספק דרבנן. במידה וחברו היה אתו וזוכר כי ברך – לא יברך שוב במידה ומסתפק.

 

תוכן ברכת המזון

ברכת המזון מחולקת ל-4 חלקים ולמרות שמהתורה אין נוסח קבוע אלא ציווי כללי להודות על הארץ ועל המזון  – במהלך הדורות נתקן נוסח לברכת המזון והוא מובא במסכת ברכות:

  • חלק ראשון: ברכת הזן שנת קנה על ידי משה רבינו
  • חלק שני: ברכת הזן שנתקנה על ידי יהושע בן נון בכניסת עם ישראל לארץ.
  • חלק שלישי: ברכת בונה ירושלים שנתקנה על ידי דוד ושלמה
  • חלק רביעי: ברכת הטוב והמטיב שנתקנה על הרוגי ביתר לאחר שניתנו לקבורה בעיר יבנה.

 

מהות ברכת המזון וסגולתה

ברכת המזון כוללת הודיה על המזון והארץ שנתנו מידי בורא העולם ומחנכת את האדם להיות תלוי בבוראו. ברכה זו ידועה כסגולה לפרנסה וחשוב לומר אותה בכוונה ובשמחה רבה.

ברכת המזון

אולי תאהבו גם את