חיפוש

האם בזמן קבלת שבת או הקידוש מותר שכלב יהיה בבית?

גידול כלב מביא איתו כל מיני אתגרים, חלקם בהיבטים צפויים למדי וחלקם דווקא עשויים להפתיע.

בכתבה הבאה נדרש לעניין מיוחד שעשוי להיות רלוונטי ללא מעט בעלי כלבים בישראל: האם מותר לכלב להיות בבית בזמן קידוש או קבלת שבת?

 

מכבדים את הדת, שומרים על הכלב

שאלת נוכחות הכלב בבית בזמן קידוש או קבלת שבת היא שאלה חשובה לישראלים רבים. חלק גדול בציבור היהודי בישראל מגדיר את עצמו מסורתי או דתי, ולכן שמירת השבת לפי חוקי ההלכה היא ערך חשוב במשקי בית רבים. יחד עם זאת אנשים רבים גם מגדלים באהבה רבה ולא רוצים שמנהג הקידוש יפגע באיכות החיים של הכלב (דוגמה לפגיעה אפשרית: הוצאה של הכלב מכותלי הבית לכמה שעות ללא יחס מתאים). למרבה המזל, עיון קצר בשאלות רב באינטרנט מראות שאין כל בעיה הלכתית בנוכחות הכלב בעת הקידוש או קבלת השבת, ויש לכך אף מקורות יהודיים מוסמכים. לכן אפשר גם לקיים את המסורת המופלאה של היהדות וגם לדאוג כיאות לצרכי הכלב בזמן ערב שישי (ולסיפוק צרכים חשובים נוספים, כגון אוכל ואביזרים, מוזמנים לגלוש לאתר https://chowchow.co.il).

 

דגשים חשובים לקראת השבת

יחד עם זאת, יש לדעת שחלק מהזרמים ביהדות אינם אוהדים של נוכחות כלבים בעת הקידוש או בזמן של השמעת דברי תורה. גם אם מדובר בזרמים ספציפיים ולא ביהדות בכללותה חשוב לדעת זאת על מנת להתארגן בהתאם (למשל אם מתארחים אצל אנשים מזרם זה). בנוסף גם הטיפול בכלב בשבת הוא מוגבל במידת מה ואינו זהה לימי חול. הכלב, אף שהוא חיית מחמד כמובן ולא חיית עבודה, מוגדר 'מוקצה' בשבת ולכן אסור להזיז אותו ממקום למקום. אמנם יש לכך את הסייגים המתבקשים, עיוור יכול לצאת עם כלב נחייה ומותר להזיז באופן מסוים כלב שסובל למשל מחום, אך באופן כללי אסור לטלטל אותו בשבת. כן מותר ללטף את הכלב, אך לא באופן שיזיז אותו ממקומו, לפי הלכות השבת.

 

כלב בשבת – שמחה גדולה

מעבר להתארגנות המתאימה שדורשת השבת, נוכחות כלב ביום זה היא לא פחות ממבורכת. ביום השבת, בו גם ככה אסור לעשות פעולות רבות שנהוגות ביום חול, הכלב יכול להיות חבר נפלא לשעשוע ולפנאי. אמנם אסור לטייל ולהתרוצץ אתו, אך בהחלט מותר להנות אתו וממנו ברחבי הבית. לבתים עם ילדים זוהי דרך נפלאה להעביר את השבת, אך לא רק. בכל טווח הגילאים כלב מוסיף המון אהבה, חום, ומשפחתיות שמתאימים מאוד ליום שמוקדש כולו לבילוי משפחתי איכותי.

לסיכום, שמירה על המסורת וגידול בעלי חיים הם שני ערכים נפלאים, ואפשרי ואף רצוי לשלב אותם יחד. לטובת העשרת התא המשפחתי והשמחה בלב, אנו ממליצים לגדל כלב בכל זמן, וגם בשבת.

 

חיית מחמד

אולי תאהבו גם את

עיר חרדית חדשה במרכז

בשנים הקרובות עתידה לקום במרכז הארץ עיר חרדית חדשה – דורות עילית. להלן כל הפרטים. דורות עילית – בשורת המגורים החדשה מצוקת הדיור החריפה במדינת

קראו עוד »