חיפוש

מה ההבדל בין זרם חילופין לזרם ישיר?

תחום החשמל רווי במושגים ובמונחים שאינם אומרים הרבה לאדם הפשוט, אשר מקבל את קיומו של החשמל פחות או יותר כהנחת יסוד. עם זאת כדאי להכיר את הפרטים הבסיסיים של עולם מרתק זה, ולו רק בשביל העשרת הידע. בכתבה הבאה נסביר מהם זרם חילופין, זרם ישיר ומה ההבדלים ביניהם.

 

לומדים יותר, אך לא מנסים בבית

חשוב להבהיר שהיכרות עם עולם החשמל היא אמנה חשובה ורלוונטית לחיינו, אך אסור בתכלית האיסור לתרגל אותה באופן מעשי על המכשירים הביתיים שלכם. בכדי לטפל בתקלות בחשמל הביתי יש לקרוא לחשמלאי מוסמך ולא לאף דמות מקצועית אחרת. אם רצונך הוא שירותי חשמלאי לחץ כאן, אם רצונך הוא להבין יותר טוב את ההבדל בין הזרמים המשך לקרוא את הכתבה.

 

שמות שונים למנגנונים שונים

את המושגים זרם חילופין וזרם ישיר רובנו מכירים דווקא מהרוק הכבד, הודות ללהקת AC/DC שקרויה על שמם (זרם חילופין: Alternate Current, זרם ישיר: Direct Current. או בראשי תיבות: AC DC). מדובר בשתי הדרכים המקובלות והנפוצות להובלת זרם חשמלי במעגל.

הזרם הישיר נזקף לזכותו של הממציא הידוע תומס אדיסון. כפי שניתן להבין משמו זרם זה נע בכיוון אחד בתוך המעגל החשמלי. כיום זרם זה נפוץ בעיקר במכשירים שעובדים על סוללות (כמו למשל שלטי משחק או טלפונים ניידים) וכן ברכב שלכם, שם החשמל פועל על בסיס זרם זה. רמת המתח בזרם ישיר קבועה ואינה משתנה בעת התהליך.

לעומתו, זרם חילופין נע הלוך ושוב בתוך המעגל, במעין הבזקי תנועה. למעשה, זרם החילופין אינו נע באופן קבוע אלא זורם ונפסק לחליפין, אלא שמהירות התנועה שלו מונעת מאיתנו לחוש בהפסקות הזרם. זרם זה משמש לרוב הפעילויות החשמליות כיום, הן בשימושים תעשייתיים והן באלו הביתיים. זרם זה פותח על ידי מי שהיה תלמידו ומאוחר יותר יריבו של אדיסון, הממציא ניקולה טסלה. זרם החילופין מופק באמצעות אלטרנטור, מעין לולאה מיוחדת אשר נעה בתוך שדה מגנטי ומפיקה ממנו חשמל.

 

זרמים וסיכונים

הבדל חשוב לצרכנים בסוגיית הזרמים הוא מה פוטנציאל הסיכון שלהם. כידוע לכל, לחשמל יש אלמנט קטלני שאי אפשר שלא לוקחת בחשבון. עומס לא נכון בחשמל יכול להביא להרס בלתי הפיך של מכשירי חשמל, להתלקחות שריפה ולסכנת התחשמלות שעשויה להביא לפציעה ואף למוות במקרים קיצוניים.

גם לזרם ישיר וגם לזרם חילופין יש את המגרעות הייחודיות להם בכל הקשור להתחשמלות. בעת התחשמלות זרם ישיר יכול להביא את הגוף למצב של כיווץ שרירים, כך שהגוף מתקשה להינתק מהמעגל החשמלי וכתוצאה מכך סופג כוויות רבות. מהצד השני, זרם חילופין הוא בעל השפעה דרמטית על הלב ועשוי לגרום להתרחשות של הפרעות לב שונות. לכן ללא קשר להבדל הקיים בהם, חשוב להיזהר בעת עבודה עם מכשירים חשמליים.

 

חשמלאי

אולי תאהבו גם את